News

Jun 17, 2017: Haptic and hand tracking demos at the Open Campus 2017.

Feb-Apr 2017: David Vilela (Mechanical Engineering Laboratory, University of Coruna, Spain) visit our Workgroup from February to April. His main work is to compare different intersection calculation methods in collisions, and also different force models.

Feb 2017: G. Zachmann and J. Teuber visited the Mahidol University in Bangkok, Thailand as part of a delegation from the University of Bremen. The goal of the visit was to foster the cooperation between the two universities and lay ground-work for future colaborations.

Jun 2016: Radio Bremen visits our lab to film the works of the Creative Unit "Intra-Operative Information" for a news magazine on the local TV station. Click here for the film at Radio Bremen. And Click here for the same film on our Website.

May 16, 2016: Patrick Lange was honored with the SIGSIM Best PhD Award at the ACM SIGSIM PADS Conference 2016.

Jun 19-21, 2015: G. Zachmann gives invited talk at the DAAD-Stipendiatentreffen in Bremen, Germany.

Jun 2015: Haptic and hand tracking demos at the Open Campus 2015.

Dec 08-10, 2014: ICAT-EGVE 2014 and EuroVR 2014 conferences at the University of Bremen organized by G. Zachmann.

Sep 25-26, 2014: GI VR/AR 2014 conference at the University of Bremen organized by G. Zachmann.

Sep 24-25, 2014: VRIPHYS 2014 conference at the University of Bremen organized by G. Zachmann .

Feb 4, 2014: G. Zachmann gives invited talk on Interaction Metaphors for Collaborative 3D Environments at Learntec.

Jan 2014: G. Zachmann got invited to be a Member of the Review Panel in the Human Brain Project for the Competitive Call for additional project partners

Nov 2013: Invited Talk at the "Cheffrühstück 2013"

Oct 2013: Dissertation of Rene Weller published in the Springer Series on Touch and Haptic Systems.

Jun 2013: G. Zachmann participated in the Dagstuhl Seminar Virtual Realities (13241)

Jun 2013: Haptic and hand tracking demos at the Open Campus 2013.

Jun 2013: Invited talk at Symposium für Virtualität und Interaktion 2013 in Heidelberg by Rene Weller.

Apr 2013: Rene Weller was honored with the EuroHaptics Ph.D Award at the IEEE World Haptics Conference 2013.

Jan 2013: Talk at the graduation ceremony of the University of Bremen by Rene Weller.

Oct 2012: Invited Talk by G. Zachmann at the DLR VROOS Workshop Servicing im Weltraum -- Interaktive VR-Technologien zum On-Orbit Servicing in Oberpfaffenhofen, Munich, Germany.

Oct 2012: Daniel Mohr earned his doctorate in the field of vision-based pose estimation.

Sept 2012: G. Zachmann: Keynote Talk at ICEC 2012, 11th International Conference on Entertainment Computing.

Sep 2012: "Best Paper Award" at GI VR/AR Workshop in Düsseldorf.

Sep 2012: Rene Weller earned his doctorate in the field of collision detection.

Aug 2012: GI-VRAR-Calendar 2013 is available!

Media Engineering - WS 16/17

Diese Vorlesung bietet eine Einführung in die Vorgehensweisen, Prozesse, aber auch Technologien zur Erschaffung digitaler Inhalte. Der Schwerpunkt liegt dabei auf der Entwicklung medialer Softwareprojekte in inderdisziplinären Teams.

In den Übungen dürfen Sie die Lehrinhalte in der Praxis anhand eines kleinen Softwareprojekts umsetzen. Dieses Projekt basiert auf der Unreal-3D-Engine und erfordert zumindest rudimentäre C++- und Computergraphik-Kenntnisse. Deswegen wird ein Besuch des Propädeutikums C++ und der gleichzeitige Besuch der Vorlesung Computergraphik (die ebenfalls in diesem Semester stattfindet) empfohlen.

Aus dem Inhalt:

  1. Requirements-Engineering
  2. Spezifikation
  3. Prozessmodelle
  4. UML
  5. GUI-Design
  6. 3D Engines
  7. Systematisches Testen von Software

Übungsgruppentermine werden in der Vorlesung und auf den Übungsblättern angekündigt.
Der erste Termin ist Donnerstag der 27.10. 16:00 ct - 18:00 im MZH 1470

Folien

Die folgende Tabelle wird die behandelten Themen und die dazugehörigen Folien enthalten. Hier finden Sie eine vollständige Themenübersicht.

Woche Thema Folien Übungs-
aufgaben
1. Orga, Intro, Motivation PDF1 PDF2
2. Game Engines PDF Unser Projektchen
3. Requirements-Engineering PDF Blatt 1
4. Requirements-Engineering und GUI-Design PDF1 PDF2
5. GUI-Design für Spiele PDF Blatt 2
6. Objektorientierte Modellierung - Statische Analyse PDF
7. Objektorientierte Modellierung - Dynamische Analyse PDF Blatt 3
8. Design Patterns PDF
9. Programmierwerkzeuge PDF Blatt 4
10. Testing PDF
11. Prozessmodelle PDF
12. Der spielende Mensch PDF Blatt 5
13. Der Mensch im Projekt, Projektmanagement PDF1 PDF2

Die Ergebnisse der Übungen

Literatur

Folgende Literatur eignet sich als begleitende Literatur (Die Literaturliste wird während der Vorlesung noch ergänzt.):

Übungsbetrieb

Die Übungsblätter werden jeweils in der Vorlesung angekündigt und hier ins Netz gestellt.

Die Abgabe der Lösungen erfolgt in der auf dem Übungszettel angekündigten Übungsstunde.

Hinweise und Downloads zur Bearbeitung der Übungsblätter

Online Literatur und Links zum Programmieren in C/C++ und zur Unreal Game-Engine

Rene Weller
Last modified: Tue Jan 12 21:26:15 CET 2016